Történetíró - Utolsó kommentek
blfr4@https://blog.hu
©2024 blog.hu
https://tortenetiro.blog.hu/2023/06/28/kennedy_elnoksegenek_ertekelese/full_commentlist/1#c42114262
Válasz erre: Kennedy elnökségének értékelése [22.]
2023-06-30T21:59:20+02:00
2023-06-30T21:59:20+02:00
Történetiró
http://blog.hu/user/1312445
Mi lehet az Index gondja ezzel a poszttal???
https://tortenetiro.blog.hu/2023/06/28/kennedy_elnoksegenek_ertekelese/full_commentlist/1#c42111880
Válasz erre: Kennedy elnökségének értékelése [22.]
2023-06-28T21:15:58+02:00
2023-06-28T21:15:58+02:00
Nanga Parbat
http://blog.hu/user/1329244
Kennedyn múlott annak a bizonyos kulcsfontosságú 13 napnak a végkimenetele 1962 október 16 és 28 között, amikor egy hajszálon múlt az atomháború. Ha akkor Kennedy nincs észnél, vége a dolognak.
https://tortenetiro.blog.hu/2022/06/06/a_legendas_fekete_beg/full_commentlist/1#c41441859
Válasz erre: A legendás fekete bég [21.]
2022-06-09T11:24:56+02:00
2022-06-09T11:24:56+02:00
Történetiró
http://blog.hu/user/1312445
Kedves Cserny László! Sajnos törlődött hozzászólása, de emlékszem a 851 es fél jobbágyporta nagyságát firtatta, mondván kevés. Nos az 1767-es Urbáriumig nem voltak remdezve a jobbágyporta méretek, de 20 hold nyugodtan vehető jellemzőnek. Így a 851,5 jobbágyporta 17 ezer holddal egyenlő, ami 9800 hektár. Erröl annyit, hogy egy közel 10 ezer hektáros birtok már igenis "méretes" föld, ha nem is óriási. Széchenyi gróf 1830-ban 50 ezer hektárral a TOP 3 legnagyobb birtokos közé tartozott.
https://tortenetiro.blog.hu/2022/01/14/a_don_menti_katasztrofa/full_commentlist/1#c41151444
Válasz erre: A Don menti katasztrófa [20.]
2022-01-16T23:12:35+01:00
2022-01-16T23:12:35+01:00
ember100
http://blog.hu/user/197553
Helló !<br />
<br />
Tehát hogy világosan lássuk a dolgokat kb. 2 hónappal a ruszki ellentámadás után MEGLEPETÉS lehetett az újabb ruszki offenzíva . Ugye idő sem volt felszerelni összevonni a magyar hadsereget .<br />
Arról a jányiról beszélünk aki az első parancsában szinte gazembereknek titulálta a visszavonuló csapatokat és arról a hortiról aki a visszavonulást megtagadta a magyar csapatoktól (harc az utolsó csepp vérig ) DE ő nyüszítve adta át a hatalmat amikor a fiát elrabolták , persze fel is áldozhatta volna mint több százezer MAGYART a fronton.<br />
Szobra ugye van mindkettő "hősnek " ?<br />
Tisztelet a halottaknak !!!!
https://tortenetiro.blog.hu/2022/01/14/a_don_menti_katasztrofa/full_commentlist/1#c41148124
Válasz erre: A Don menti katasztrófa [20.]
2022-01-15T14:32:09+01:00
2022-01-15T14:32:09+01:00
STIRLITZ
http://blog.hu/user/856649
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2022/01/14/a_don_menti_katasztrofa?full_commentlist=1#c41147140" class="reply_nick_576281" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41147140 );">@laci_52</a>: <a href="https://tortenetiro.blog.hu/2022/01/14/a_don_menti_katasztrofa?full_commentlist=1#c41147926" class="reply_nick_1595126" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41147926 );">@krumplimackó</a>: A "jól harcoltak" azt jelenti, hogy erejükhöz mérten az ellenségnek nagy veszteségeket okozva hátráltak. Ez pedig valóban igaz. Nekem nagyapám testvére esett el Scsucsje határában, amikor a szakaszát vezetve kézigránátokat hajigáltak a ruszki tankokra. A tény, hogy egy-egy kilométerre jutott egy működőképes 50 mm feletti löveg arra utal, hogy szinte kézifegyverekkel kellett páncélosok ellen harcolniuk. És így is 5 nap volt mire áttörtek rajtuk, január 12 és 17 között.
https://tortenetiro.blog.hu/2022/01/14/a_don_menti_katasztrofa/full_commentlist/1#c41147926
Válasz erre: A Don menti katasztrófa [20.]
2022-01-15T14:26:45+01:00
2022-01-15T14:26:45+01:00
krumplimackó
http://blog.hu/user/1595126
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2022/01/14/a_don_menti_katasztrofa?full_commentlist=1#c41146774" class="reply_nick_1458300" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41146774 );">@kéki béla</a>: Csecsenek, balti népek, ukrán nacionalisták...nekik a Wermacht felszabadító volt.
https://tortenetiro.blog.hu/2022/01/14/a_don_menti_katasztrofa/full_commentlist/1#c41147912
Válasz erre: A Don menti katasztrófa [20.]
2022-01-15T14:26:40+01:00
2022-01-15T14:26:40+01:00
kéki béla
http://blog.hu/user/1458300
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2022/01/14/a_don_menti_katasztrofa?full_commentlist=1#c41147140" class="reply_nick_576281" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41147140 );">@laci_52</a>: jól harcoltak. Ja... mindkét nagyapám jól meghalt ott. Nemeskürty is leszophatott volna egy rendőrlovat amiért ilyet leírt...
https://tortenetiro.blog.hu/2022/01/14/a_don_menti_katasztrofa/full_commentlist/1#c41147140
Válasz erre: A Don menti katasztrófa [20.]
2022-01-15T11:15:45+01:00
2022-01-15T11:15:45+01:00
laci_52
http://blog.hu/user/576281
Nemeskürti megírta a könyvében(Requiem egy hadseregért) még a nyolcvanas években, hogy a magyar katonák a Don-kanyarban jól harcoltak, rögtön indexre került a könyv...<br />
<br />
Ebben a témában volt egy Krónika című kitűnő filmsorozat, érdemes megnézni.
https://tortenetiro.blog.hu/2022/01/14/a_don_menti_katasztrofa/full_commentlist/1#c41146806
Válasz erre: A Don menti katasztrófa [20.]
2022-01-15T11:15:35+01:00
2022-01-15T11:15:35+01:00
krumplimackó
http://blog.hu/user/1595126
Pánikba estek, és ez megpecsételte a sorsukat.Bár ami azt illeti a magyar felső hadvezetés részéről is súlyos hiba volt elvállalni egy ekkora feladatot.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c41146784
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2022-01-15T11:15:27+01:00
2022-01-15T11:15:27+01:00
kéki béla
http://blog.hu/user/1458300
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689204" class="reply_nick_1225909" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689204 );">@accountant050915</a>: íme az echte náci vélemény. Annak a "vörös szemétnek" köszönheted, hogy nem a fritzek csicskája vagy ma. (Nem, nem Sztálinnak, Rákosinak és társaiknak, hanem az _eredeti_ kommunista eszmének, ami kurvára nem az elnyomásról, tömegmészárlásról szólt, aminek a nevében rengeteg embert maguk mellé állítottak a Sztálin-félék)
https://tortenetiro.blog.hu/2022/01/14/a_don_menti_katasztrofa/full_commentlist/1#c41146774
Válasz erre: A Don menti katasztrófa [20.]
2022-01-15T11:15:15+01:00
2022-01-15T11:15:15+01:00
kéki béla
http://blog.hu/user/1458300
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2022/01/14/a_don_menti_katasztrofa?full_commentlist=1#c41146364" class="reply_nick_218929" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41146364 );">@kewcheg</a>: internet ugyan nem volt, de azért a nácik híre terjedt a világban, kizárt, hogy épeszű, tisztességes ember a felszabadítót látta volna bennük.
https://tortenetiro.blog.hu/2022/01/14/a_don_menti_katasztrofa/full_commentlist/1#c41147772
Válasz erre: A Don menti katasztrófa [20.]
2022-01-15T11:13:51+01:00
2022-01-15T11:13:51+01:00
Történetiró
http://blog.hu/user/1312445
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2022/01/14/a_don_menti_katasztrofa?full_commentlist=1#c41147762" class="reply_nick_1010240" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 41147762 );">@Fritz Gerlich</a>: Egészen pontosan: "... Magyar királyi 2. honvéd hadsereg ..." vagy "Magyar 2. honvéd hadsereg". De egyszerűsítve nem találom hibának simán 2. magyar hadseregnek nevezni. A posztban is így szerepel.
https://tortenetiro.blog.hu/2022/01/14/a_don_menti_katasztrofa/full_commentlist/1#c41147762
Válasz erre: A Don menti katasztrófa [20.]
2022-01-15T11:11:28+01:00
2022-01-15T11:11:28+01:00
Fritz Gerlich
http://blog.hu/user/1010240
Második magyar hadsereg vagy magyar második hadsereg?
https://tortenetiro.blog.hu/2022/01/14/a_don_menti_katasztrofa/full_commentlist/1#c41146364
Válasz erre: A Don menti katasztrófa [20.]
2022-01-14T18:51:28+01:00
2022-01-14T18:51:28+01:00
kewcheg
http://blog.hu/user/218929
Nem baj, közben idehaza hónaljig húzott nadrágú, pomádés hajú, cselédlányokon vitézkedő méltóságos uraimék révedeztek könnyes szemmel a múltba, miközben félig beb@szott állapotban ugrottak a nagybőgőbe két ultiparti között.....Egyébként - persze igy utólag- annyira egyszerű lehetett volna, minimális jóindulat, együttérzés a rab orosz néppel, kb.felszabadítóként maguk mellé állithatták volna könnyen a németek, de a magyarok is.Sztalint heteken belül ketrecben mutogathatták volna a Vörös téren.Igy csak kicsivel bántak jobban a rab néppel mint a komcsik.....
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40691886
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2022-01-14T18:50:47+01:00
2022-01-14T18:50:47+01:00
MaCS_70
http://blog.hu/user/152324
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689510" class="reply_nick_257633" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689510 );">@neddie</a>: Annyira alaposak voltak Katinyban, hogy a halálos ítélet kimondására szolgáló szoba és a kivégzés helyszíne között volt még egy hivatali helyiség is. Itt tartották a másodfokú eljárást, ami egyetlen mondatból állt: fellebbezés elutasítva, ítélet végrehajtható!<br />
<br />
MaCS
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40691860
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2022-01-14T18:50:40+01:00
2022-01-14T18:50:40+01:00
Kovacs Nocraft Jozsefne
http://blog.hu/user/817607
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689068" class="reply_nick_1585272" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689068 );">@pincébezuhanási tudományok doktora</a>: <br />
<br />
"Ami után egy teherautó elgázolta. Kétszer. Egyszer előre, egyszer hátra menetben."<br />
<br />
Rosszul írtad. Helyesen: Ami után egy teherautóval elgázolta önmagát..." Végtére is öngyilkosságról beszélünk, nemdebár?
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40690930
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-04T20:00:08+02:00
2021-06-04T20:00:08+02:00
Bunkóné Barom Ildikó
http://blog.hu/user/891881
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40690066" class="reply_nick_817607" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40690066 );">@Kovacs Nocraft Jozsefne</a>: <br />
<br />
Furfangos Nyesztyerka.:)
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40690276
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-04T20:00:06+02:00
2021-06-04T20:00:06+02:00
FogarasiArpi
http://blog.hu/user/206592
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689068" class="reply_nick_1585272" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689068 );">@pincébezuhanási tudományok doktora</a>: Hát, ez volt az évtized kommentje XDDDD<br />
Köszönet érte, nagyon jót szórakoztam rajta!
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40690252
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-04T20:00:00+02:00
2021-06-04T20:00:00+02:00
A Joda visszatér
http://blog.hu/user/1533464
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689836" class="reply_nick_828104" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689836 );">@Békássy Csaba</a>: Az utóda.:)
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40690240
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-04T19:59:57+02:00
2021-06-04T19:59:57+02:00
kewcheg
http://blog.hu/user/218929
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40690038" class="reply_nick_228702" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40690038 );">@geegee</a>: én úgy tudom, a Biblia az ilyenekre mondja, hogy : "jobb lett volna neki, ha meg sem születik", ergo esetében még a nemlétezés is előnyösebb helyzet lett volna, mint amiben "most" van. Ebbe belegondolni azért elég durva......
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40690164
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-04T19:59:52+02:00
2021-06-04T19:59:52+02:00
Dan da Man
http://blog.hu/user/558184
Isten mentsen meg minket a hasonló "szorgalmú" emberektől a jövőben!<br />
<br />
Ilyenkor örülök, hogy ma élek - jelen vezetés bűnei dacára is.<br />
<br />
Köszi a posztot. Érdekes volt. (Még ha szomorú is.)
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40690124
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-04T07:19:39+02:00
2021-06-04T07:19:39+02:00
Andriska07
http://blog.hu/user/982054
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689836" class="reply_nick_828104" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689836 );">@Békássy Csaba</a>: a legszovjetebb demokráciában sosem jelentett gondot hóhért beszerezni.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40690066
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-04T07:19:29+02:00
2021-06-04T07:19:29+02:00
Kovacs Nocraft Jozsefne
http://blog.hu/user/817607
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689932" class="reply_nick_1058352" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689932 );">@Argus_</a>: <br />
<br />
Na és Batyickijt ki végezte ki? ;)
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40690064
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-04T07:19:18+02:00
2021-06-04T07:19:18+02:00
Kovacs Nocraft Jozsefne
http://blog.hu/user/817607
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689946" class="reply_nick_1312445" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689946 );">@Történetiró</a>: <br />
<br />
Pedig ha valaki, akkor Berija rászolgált volna valami lassúbb, kínosabb halálra. <br />
<br />
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689932" class="reply_nick_1058352" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689932 );">@Argus_</a>: <br />
<br />
MIért is kellett betömni a száját? A főbelövés után úgyis elhallgatott volna.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40690040
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-04T07:19:04+02:00
2021-06-04T07:19:04+02:00
Sadist
http://blog.hu/user/44884
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689666" class="reply_nick_817607" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689666 );">@Kovacs Nocraft Jozsefne</a>: "Én úgy tudom, tarkólövéshez kimondottan kis kaliberű lőszert szoktak használni. Ezen belül is nem acélköpenyest, hanem olyat, amely könnyen deformálódik, így nincs is exit wound, hanem a lövedék a koponyaűrben kóvályog, szétturmixolva az agyat."<br />
<br />
A tarkólövésnek pont az a lényege, hogy nem az agyat roncsolja, hanem az agytörzset, ami azonnali halált okoz. Volt rá példa a történelem folyamán, hogy ha az áldozatot hátulról fejbe lőtték, akkor nem halt bele a sérülésbe, hanem megvakult, mert főleg a látóközpontot roncsolta a lövés.<br />
De egyébként igen, nem érdemes túlságosan erős, teljes fémköpenyes lőszerrel lövöldözni zárt térben, mert még a sokak által lenézett 9x19mm is röhögve átszalad egy emberen. Bár ha tényleg annyira tökélyre fejlesztették a kivégzést, hogy még a padlónak a lejtését és burkolatát is precízen megtervezték, akkor gyanítom, hogy volt golyófogó a szobában.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40690038
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-04T07:18:38+02:00
2021-06-04T07:18:38+02:00
geegee
http://blog.hu/user/228702
Remélhetőleg az összes ilyen rohadéknak, (Sztálinnal az élen) és a hasonszőrű többinek is folyamatosan van friss tűzifa a kondérja alatt odalent a kénköves pokolban.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40690026
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-04T07:18:27+02:00
2021-06-04T07:18:27+02:00
Sadist
http://blog.hu/user/44884
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689638" class="reply_nick_817607" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689638 );">@Kovacs Nocraft Jozsefne</a>: "Jól létom, hogy a lövedék kilövése után meghajlik az egész fegyver? A cső vége lefelé, a távcső vége felfelé mozdul el."<br />
<br />
Minden fegyverre hat a fizika és ideiglenesen deformálódnak, egy hosszabb, vékonyabb csövű, nagyobb kaliberű fegyver (pl. egy puska vagy gépkarabély) jobban, egy rövid, hosszához képest vastagabb csőfalvastagságú, kisebb kaliberű (pl. egy pisztoly) kevésbé. Larry Vickers nem rég csinált videót egy műanyag ágyazású kelet-német AK-ról, az pl. úgy hajlik lövés közben, mintha gumiból lenne: <a rel="nofollow" href="https://www.youtube.com/watch?v=C_xnEqPGh2s">www.youtube.com/watch?v=C_xnEqPGh2s</a><br />
<br />
Egyébként pont ezen jelenség miatt van, hogy a mesterlövész puskákat úgy tervezik, hogy a cső csak egyetlen ponton csatlakozzon a tokhoz és szabadon lengjen.<br />
<a rel="nofollow" href="https://en.wikipedia.org/wiki/Free-floating_barrel">en.wikipedia.org/wiki/Free-floating_barrel</a>
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40689946
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T22:29:49+02:00
2021-06-03T22:29:49+02:00
Történetiró
http://blog.hu/user/1312445
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689836" class="reply_nick_828104" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689836 );">@Békássy Csaba</a>: <a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689932" class="reply_nick_1058352" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689932 );">@Argus_</a>: Katonákkal ölették meg Beriját és igen, a fő erőt ekkoriban, (1953 második felében) a Hruscsov - Zsukov szövetség adta (vagyis a politikai vezetés és hadsereg tengely). Ám letartóztatása és lelövése közt fél év telt el. 1953 júniusában tartóztatták le, majd egészen az év végéig őrizet alatt tartották. Tárgyalásán nem kapott védőügyvédet, egyszerűen csak kimondták az ítéletet (a bíró által). Kivégzése egyszerű fejbelövés volt, amit Batickij vezérezredes hajtott végre!
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40689932
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T22:18:02+02:00
2021-06-03T22:18:02+02:00
Argus_
http://blog.hu/user/1058352
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689836" class="reply_nick_828104" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689836 );">@Békássy Csaba</a>: Ez nem nyitott kérdés. Beriját gyorsított módon ölték meg, amikor Hruscsov és Zsukov összefogtak a félreállítására. Egyszerűen letartóztatták Zsukov katonái és simán lelőtték. <br />
<br />
"Hruscsov Pavel Batyickij vezérezredest, a Moszkvai Katonai Kerület első parancsnok-helyettesét bízta meg, hogy személyesen végezze ki Beriját. Ronggyal kellett betömni a száját, hogy elhallgasson, annyira zokogott és a földön térdelve könyörgött az életéért, mielőtt fejbe lőtték."
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40689836
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T22:14:35+02:00
2021-06-03T22:14:35+02:00
Békássy Csaba
http://blog.hu/user/828104
Azért egy-két kérdés nyitvamaradt.<br />
Például: ha Sztálin halála után ez a bizonyos Blohin félreállt, nem teljesített szolgálatot, akkor Berija halálos ítéletét ki hajtotta végre?
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40689822
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T20:44:45+02:00
2021-06-03T20:44:45+02:00
Argus_
http://blog.hu/user/1058352
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689072" class="reply_nick_620306" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689072 );">@Ser Vazul</a>: <a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689204" class="reply_nick_1225909" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689204 );">@accountant050915</a>: <a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689208" class="reply_nick_817607" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689208 );">@Kovacs Nocraft Jozsefne</a>: <a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689510" class="reply_nick_257633" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689510 );">@neddie</a>: Blohin "működésének" csak egészen apró részét képezte a Katyini mészárlásban való részvétel. Alig egyetlen hónap. Eközben 1926 és 1953 között 27 éven át serénykedett a moszkvai Lubjanka téri állambiztonsági központban. <br />
<br />
Blohin napi rutinja nem az a bizonyos 1 hónapos taposómalom volt (amikor vodkát osztott embereinek, a napi több száz agyonlövéshez), a katyini vérengészkor, hanem a többi idő, amikor kényelmesen irtotta a jónépet Sztálin utasításai alapján, komótosan a kis kivégző irodájában.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40689680
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T20:33:57+02:00
2021-06-03T20:33:57+02:00
A Joda visszatér
http://blog.hu/user/1533464
Német megfelelője Otto Moll SS -hauptscharführer volt, aki szintén rengeteg embert lőtt le személyesen koncentrációs táborokban. Emellett Auscwitzban ő volt a krematóriumok főfelügyelője.<br />
<br />
<a rel="nofollow" href="https://pbs.twimg.com/media/EXmHVBcXQActh5b.jpg">pbs.twimg.com/media/EXmHVBcXQActh5b.jpg</a>
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40689666
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T20:33:51+02:00
2021-06-03T20:33:51+02:00
Kovacs Nocraft Jozsefne
http://blog.hu/user/817607
"pisztolyt használt és szimpla tarkón lövést"<br />
<br />
Én úgy tudom, tarkólövéshez kimondottan kis kaliberű lőszert szoktak használni. Ezen belül is nem acélköpenyest, hanem olyat, amely könnyen deformálódik, így nincs is exit wound, hanem a lövedék a koponyaűrben kóvályog, szétturmixolva az agyat.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40689638
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T20:33:34+02:00
2021-06-03T20:33:34+02:00
Kovacs Nocraft Jozsefne
http://blog.hu/user/817607
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689294" class="reply_nick_44884" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689294 );">@Sadist</a>: <br />
<br />
Köszönöm a linket. Elsőre az Ezxtreme Torture Testet néztem meg, nem semmi, bár szerintem itt inkább a látványra mentek, mint a tényleges tönkretételre:<br />
<br />
<a rel="nofollow" href="https://www.youtube.com/watch?v=uWb4cI2j4vo">www.youtube.com/watch?v=uWb4cI2j4vo</a><br />
<br />
Aztán ezt is megnéztem, slow motion:<br />
<br />
<a rel="nofollow" href="https://www.youtube.com/watch?v=0_zZynaSQEU">www.youtube.com/watch?v=0_zZynaSQEU</a><br />
<br />
Jól létom, hogy a lövedék kilövése után meghajlik az egész fegyver? A cső vége lefelé, a távcső vége felfelé mozdul el. <br />
<br />
Amúgy csodálatos, gyönyörű, igazán szép szerkezet. Kár, hogy ténylegesen emberek megölésére használják. Persze ez csak széplelkesedés, mert a másik oldalról nézve emberek életének megvédésére.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40689510
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T20:33:23+02:00
2021-06-03T20:33:23+02:00
neddie
http://blog.hu/user/257633
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689072" class="reply_nick_620306" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689072 );">@Ser Vazul</a>: A Katyin (Katiny) c. filmben elég pontosan ábrázolják hogy is ment a dolog. Kis szoba, rögtönítélő bíróság, eljárás kb húsz mp, utána mellette levő másik kis szoba ketten fogják a kezét, ajtó becsuk, mögötte a hóhér, lövés, hulla ki, veder víz öblít, következő. Agyvelő, ez-az a falon, maradhat. Brutál jelenet.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40689294
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T16:14:01+02:00
2021-06-03T16:14:01+02:00
Sadist
http://blog.hu/user/44884
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689204" class="reply_nick_1225909" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689204 );">@accountant050915</a>: "Vagy hogy hány db pisztolyt szereztek be, mert túlforrósodtak az állandó használattól"<br />
<br />
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689208" class="reply_nick_817607" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689208 );">@Kovacs Nocraft Jozsefne</a>: "Az is csoda, hogy a pisztoly bírta. Jó, nem tudom, hányat kell egymás után lőni ahhoz, hogy lekonyuljon a csöve."<br />
<br />
Percenként 3 lövés egyáltalán nem akkora terhelés, amit ne bírna ki egy tök átlagos lőfegyver. A Kalashnikovnak van pár torture test videója, amikben addig lőnek az adott fegyverrel, amíg mechanikailag bírja.<br />
<a rel="nofollow" href="https://www.youtube.com/c/KalashnikovGroup/videos">www.youtube.com/c/KalashnikovGroup/videos</a><br />
<br />
Meg az a 200+ lövés jobb helyeken csak egy lightos edzés vagy egy átlagos IPSC meccs. Miculek papa negyedóra alatt ellocsol annyi lőszert. (Mostanában talán nem, mert elég nagy lőszerhiány van és ha lehet is kapni, elég borsos ára van.)
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40689210
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T14:46:54+02:00
2021-06-03T14:46:54+02:00
Kovacs Nocraft Jozsefne
http://blog.hu/user/817607
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689132" class="reply_nick_126052" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689132 );">@midnight coder</a>: <br />
<br />
Nála az emberek megölése nem munka, hanem hivatás, mi több: élvezet volt. Annyira szerette a hivatását, hogy amikor már nem volt lehetősége másokat kivégezni, jobb híján önmagát végezte ki.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40689208
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T14:46:52+02:00
2021-06-03T14:46:52+02:00
Kovacs Nocraft Jozsefne
http://blog.hu/user/817607
"Blohin módszere rendkívül egyszerű volt: pisztolyt használt és szimpla tarkón lövést (egy német gyártmányú Waltherral)."<br />
<br />
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689072" class="reply_nick_620306" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689072 );">@Ser Vazul</a>: <br />
<br />
"napi 233, csoda h nem.esett le az ujja"<br />
<br />
Az is csoda, hogy a pisztoly bírta. Jó, nem tudom, hányat kell egymás után lőni ahhoz, hogy lekonyuljon a csöve.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40689204
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T14:46:41+02:00
2021-06-03T14:46:41+02:00
accountant050915
http://blog.hu/user/1225909
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689072" class="reply_nick_620306" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689072 );">@Ser Vazul</a>: pedig megvolt az sajna :( Olvastam erről egyszer egy cikket ahol szinte folyamatleírásként magyarázták el hogyan tudták megcsinálni. Ha jól emlékszem, kb. 3 perc / ember volt a kvóta, annyi idő alatt kellett levinni, bekísérni a szobába, ott az ajtó mögül odalépve egyből ment a lövés, holttest ki, vödör víz , jött az újabb. Óránként az 20 ember, kb. 14 órát dolgoztak egy nap, közben / végén vodkázás. Szünnap nem volt - gondolom ilyen környezetben senki nem reklamált volna, hogy jár a szabadság.<br />
<br />
Ami megdöbbentő ahogy megtervezték a legapróbb részleteket, pl. mennyire lejtsen a padló , hogy könnyen le lehessen mosni a vért / agyvelőt, ne fogjon gyanút a következő, mert ha ellenkezik akkor borul a kvóta. Vagy hogy hány db pisztolyt szereztek be, mert túlforrósodtak az állandó használattól stb. Nyilván nem egyedül csinálta, ő "csak" lőtt, voltak segítői.<br />
<br />
Egy biztos - kevés gusztustalanabb eszme volt a Földön, mint ez a vörös szemét, aminek a szolgálatában ezt elkövették.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40689196
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T14:46:34+02:00
2021-06-03T14:46:34+02:00
Örömhernyó
http://blog.hu/user/1476122
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689072" class="reply_nick_620306" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689072 );">@Ser Vazul</a>: Napi pár száz lövést pisztollyal leadni nem nagy mutatvány, nem esett le még ettől senkinek az ujja. Kimész a lőtérre, elouffogtathatsz 233 töltényt pár óra alatt lőlapra célzott lövéseket leadva is. Ha meg előtted térdelő embereket kell tarkón lőni, az még gyorsabban megy.<br />
<br />
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe?full_commentlist=1#c40689026" class="reply_nick_70358" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40689026 );">@apro_marosan_petergabor</a>: A jelenlegi politikai elitben is simán kiszúrhatók azok az emberek, akik bármilyen rendszert kiszolgálnának, bármilyen feladatot végrehajtanának, akárki is lenne hatalmon. Csak ma nem tarkón kell lőni politikai ellenfeleket, hanem lejárató cikkeket kell megrendelni, facebook-on kell posztolni valami velőset.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40689132
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T13:33:33+02:00
2021-06-03T13:33:33+02:00
midnight coder
http://blog.hu/user/126052
Szorgalmas ember volt mindenesetre.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40689072
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T13:33:31+02:00
2021-06-03T13:33:31+02:00
Ser Vazul
http://blog.hu/user/620306
Kicsit erősnek érzem a számokat ( 7000/hónap az napi 233, csoda h nem.esett le az ujja) bár mindegy a nagyságrend is brutál.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40689068
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T13:33:19+02:00
2021-06-03T13:33:19+02:00
pincébezuhanási tudományok doktora
http://blog.hu/user/1585272
Érdekes volt. Köszi! Nyilván szovjet módszerrel lett öngyilkos. Hátba szúrta magát, majd fejbe lőtte, aztán kiugrott az ablakon. Ami után egy teherautó elgázolta. Kétszer. Egyszer előre, egyszer hátra menetben.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40689026
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T13:33:00+02:00
2021-06-03T13:33:00+02:00
apro_marosan_petergabor
http://blog.hu/user/70358
Igazi szerecsen, akarom mondani kommunista mosdatás ez a poszt.<br />
Már a cím is jó...: " A nagy diktátor..."<br />
Érdekes, Hitlerről még nem láttam ilyen címet...<br />
Azta látszatot akarja kelteni a nyeretlen kezdőkban, hogy Sztalin volt a diktátor, volt egy, 1! kivégzőlegénye és ők rettegésben tartottáka Szovjetuniót, ahol a sok becsületes kommuistán rezgett a gatya, mikor Sztalni nevét meghallották.<br />
Nem.<br />
Lenin, Trockij, Kamenyev stb. nem sorolom, ugyan olyan mocskos, véreskezű gazember volt, mint a párt fő embere Sztalin. Sztalin eleinte megdöbbent Lenin kegyetlenségén, aztán belátta, ez jó módszer a kommunista(bolsevik) hatalom fenntartásához. Így végeztek ki, pusztítottak el milliókat, akik alattuk voltak.<br />
Valójában egy velejéig rohadt rendszerről beszélünk, amelynek a címeres gazemberei pillanatnyi pózíciójuknak megfelelően és érdekében folyamatosan irtották egymást, gátlás nélkül.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40688978
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T13:32:11+02:00
2021-06-03T13:32:11+02:00
Kovacs Nocraft Jozsefne
http://blog.hu/user/817607
"talán ahhoz lehet köze (ez most személyes megjegyzés), hogy Sztálin nem találta veszélyesnek saját hatalmára nézve, mint a legtöbb bizalmi emberét."<br />
<br />
Katonai, politikai hatalma nem volt, ugyan miféle veszélyt jelenthetett volna Sztálinra? Kormányváltáskor is az államtitkárokat, igazgatókat, főosztályvezetőket cserélik le, nem a takarítónőt.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40688860
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T11:47:36+02:00
2021-06-03T11:47:36+02:00
A nép fia
http://blog.hu/user/250997
Pszichopata tömeggyilkosok önmagukhoz hasonlókat gyűjtenek maguk köré.
https://tortenetiro.blog.hu/2019/09/01/a_legjelentosebb_10_hadsereg_a_tortenelemben/full_commentlist/1#c40688640
Válasz erre: A 10 legjelentősebb hadsereg a történelemben [5.]
2021-06-03T11:47:30+02:00
2021-06-03T11:47:30+02:00
Gazz
http://blog.hu/user/150885
Ha ezeket a kritériumokat vesszük, akkor a cári hadseregnek mindenképpen szerepelnie kellene a listán, mivel:<br />
-Óriási területeket hódított meg<br />
- meg is tudta tartani<br />
- legyőzött népek lélekszáma sok tízmilliós volt.<br />
<br />
Persze az is igaz, hogy jókor voltak jó helyen, de a kritériumokat a poszt írója találta ki, ráadásul ugyanez a spanyolok amerikai hadseregére is igaz, ami európában, hasonló fejlettségű játékosok mellett már messze nem volt annyira sikeres.<br />
És kínosan hiányzik a történetből a kínát egyesítő haderő. Lélekszám, meghódított terület és annak megtartása alapján mindenképp ott a helye az elsők között.
https://tortenetiro.blog.hu/2019/09/01/a_legjelentosebb_10_hadsereg_a_tortenelemben/full_commentlist/1#c40688632
Válasz erre: A 10 legjelentősebb hadsereg a történelemben [5.]
2021-06-03T11:46:51+02:00
2021-06-03T11:46:51+02:00
Gazz
http://blog.hu/user/150885
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2019/09/01/a_legjelentosebb_10_hadsereg_a_tortenelemben?full_commentlist=1#c37585924" class="reply_nick_1184293" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 37585924 );">@Blog Újság</a>: Szeretnélek emlékeztetni rá, hogy a Grande Arme-t a britek kitakarították Egyiptomból.
https://tortenetiro.blog.hu/2021/06/01/sztalin_hohera_aki_ezreket_lott_fejbe/full_commentlist/1#c40688610
Válasz erre: Sztálin hóhéra, aki ezreket lőtt fejbe [18.]
2021-06-03T11:46:38+02:00
2021-06-03T11:46:38+02:00
Fue
http://blog.hu/user/33378
Nagyon érdekes cikk! Erről a figuráról még nem is hallottam.<br />
<br />
Egy apró javítás: a magyar átírás nem Katyin, hanem Katiny. (Катынь, Katyń)
https://tortenetiro.blog.hu/2019/08/16/karoly_robert_vagy_i_karoly/full_commentlist/1#c39663898
Válasz erre: Az Anjou család és sarja: Károly Róbert vagy I. Károly? [4.]
2021-06-03T11:46:23+02:00
2021-06-03T11:46:23+02:00
annales
http://blog.hu/user/1017592
A Róbert Károly körút elnevezése a Károly Róbert tévesen magyarosított változata, amikoris a nálunk használatos formula megfordul. A családnév lesz az első, a keresztnév a második. <br />
A királyok és a királynők között csak nembeli különbség van. <br />
Nagy Lajos leánya és Mária Terézia királynőink - nőnemű királyaink - voltak. <br />
Az összes többi királyfeleség, tehát királyné.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39134992
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2021-06-03T11:46:14+02:00
2021-06-03T11:46:14+02:00
Alick
http://blog.hu/user/824438
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39134518" class="reply_nick_372462" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39134518 );">@bontottcsirke</a>: Szovjet viszonyok között értelmezhetetlen volt a piaci értelmezésű "gazdaság". Ahogy szokták volt mondani, a SZU nem egy állam katonai-ipari komplexummal, hanem egy katonai-ipari komplexum, aminek állama van. :)<br />
A limitált fogyasztói piac pedig a maradékelv alapján működött...
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39134518
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-26T10:47:24+01:00
2020-10-26T10:47:24+01:00
bontottcsirke
http://blog.hu/user/372462
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39131596" class="reply_nick_399213" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39131596 );">@Borogy</a>: a csernobili baleset és az afgán értelmetlen háború ütötte be a szeget a kommunizmus koporsójába, különben max 5 éve bomlott volna fel a nagy kelti egység. Gazdasági bukás nélkül sosincs teljes bukás.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39132778
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T18:24:56+01:00
2020-10-25T18:24:56+01:00
Nietzsche.
http://blog.hu/user/1171441
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39131596" class="reply_nick_399213" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39131596 );">@Borogy</a>: Csernobil jelentőségét a sorozat óta divat felértékelni, ám a valóságban inkább Gorbacsov személyes döntésein és a 85 utáni csúcstalálkozókon múlott az egész.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39132622
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T17:47:01+01:00
2020-10-25T17:47:01+01:00
Történetiró
http://blog.hu/user/1312445
Mark Bolt! A képen valóban a Ceausescu házaspár kivégzése látható. Magad is meggyőződhetsz erről, ha a diktátor arcára ránagyítasz. Ami az izlést illeti: egy történelmi oldalon ne az izlést keresd, ahogyan Auschwitz vagy egy-egy csatatér archiv felvétele kapcsán sem az izlésről az elsődleges. Ha az izlés a fontos neked, javaslom a divat és szépédzeti vagy művészeti honlapokat.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39132318
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T17:42:46+01:00
2020-10-25T17:42:46+01:00
Alick
http://blog.hu/user/824438
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39131604" class="reply_nick_1312445" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39131604 );">@Történetiró</a>: A filozófia idealista, népboldogító utópisztikus értelmében, hiszen Marx alapvetően fotelfilozófus volt és nem puccsista vagy diktátor.<br />
Abban a miliőben Gorbacsov ezt az anyatejjel szívta magába és ha nem vette volna komolyan, el se juthatott volna az SZKP KB-ig. Az más kérdés, hogy saját elképzelései is lehettek a témáról, mondjuk a leninista dogmákat kritikusan kezelve.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39131596
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T15:41:30+01:00
2020-10-25T15:41:30+01:00
Borogy
http://blog.hu/user/399213
A kerdes az: ha nem lett volna a Csernobili eset, ami rengeteg penzt es embert emesztett fel , vajon lett volna e `90-es evekben rendszervaltas vagy meg jo par evig nem lehetett volna esetleg? De elobb utobb ugyis felbomlott volna az tuti.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39131604
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T14:13:21+01:00
2020-10-25T14:13:21+01:00
Történetiró
http://blog.hu/user/1312445
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39130676" class="reply_nick_824438" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39130676 );">@Alick</a>: Ha van olyan, amivel nem vádolható Gorbacsov, akkor az, hogy marxista lett volna. Az aztán biztos nem volt.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39131238
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T13:55:45+01:00
2020-10-25T13:55:45+01:00
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró
http://blog.hu/user/117536
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39131180" class="reply_nick_1312445" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39131180 );">@Történetiró</a>: <br />
<br />
Igen, Németország esetében ugyanez volt Sztálin ajlánlata, de az USA úgy döntött, jobban megéri nekik egy NATO-tag kisebb Németo., mint egy semleges nagy Németo.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39131228
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T13:55:43+01:00
2020-10-25T13:55:43+01:00
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró
http://blog.hu/user/117536
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39130988" class="reply_nick_218929" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39130988 );">@kewcheg</a>: <br />
<br />
Németo. és Ausztrai volt a kezdet. 1955-ben valósult meg az osztrák megállapodás, de ezt Sztálin készítette elő. S 1955-ben történt csak meg a sztálini tervek felülvizsgálata. Hruscsov csak 1955-ben lett az ország egyértelmű ura. 1953-1955 között még a korábbi terbek mentek tovább, nem volt a SZU-nak egyszemélyi vezére.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39131180
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T12:50:29+01:00
2020-10-25T12:50:29+01:00
Történetiró
http://blog.hu/user/1312445
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39130988" class="reply_nick_218929" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39130988 );">@kewcheg</a>: Ausztriáról különmegállapodást kötött a keleti és nyugati tömb: az egyezség szerint az oroszok által megszállt részből kivonul a Vörös Hadsereg (mint ismeretes 1945-ben a németek nyomában, Ausztriáig törtek előre), de ennek fejébe Ausztria kötelezi magát arra, hogy soha nem csatlakozik a NATO -hoz.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39130988
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T12:48:34+01:00
2020-10-25T12:48:34+01:00
kewcheg
http://blog.hu/user/218929
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39130592" class="reply_nick_117536" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39130592 );">@MAXVAL birсaman közíró</a>: ezt nem értem....Sztalin 1953-ban halt meg, Ausztria keleti része 1955-ben szabadult fel, ezzel egyidőben akkor fel kellett volna "szabadulnia" /már ügye a szovjet uralom alol /a szinte nyugatabbra lévő NDK- nak és Csehországnak is...
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39130714
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T11:43:22+01:00
2020-10-25T11:43:22+01:00
kewcheg
http://blog.hu/user/218929
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39130458" class="reply_nick_1058352" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39130458 );">@Argus_</a>: lehet...
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39130704
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T11:43:20+01:00
2020-10-25T11:43:20+01:00
Alick
http://blog.hu/user/824438
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39130400" class="reply_nick_117536" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39130400 );">@MAXVAL birсaman közíró</a>: Erre szokták mondani, hogy a "három királyok" felforgatásának tágabb korszakában élünk:<br />
- Gorbacsov a SZU-t,<br />
- Ferenc pápa a katolikus egyházat,<br />
- Trump az USA-t.<br />
:)<br />
<br />
Persze erre mondaná Hari Seldon, hogy a válságok korábban indultak, a történelem már csak kiválasztotta az aktuális szereplőket.<br />
:)
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39130676
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T11:43:12+01:00
2020-10-25T11:43:12+01:00
Alick
http://blog.hu/user/824438
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39130098" class="reply_nick_1312445" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39130098 );">@Történetiró</a>: A Gorbacsov-korszakkal kapcsolatban kicsit máshova tenném a hangsúlyokat. Nem nyugatosítani/demokratizálni akart, hanem hitt abban hogy a marx-i modell úgymond pozitív értékként, elnyomás nélkül is megvalósítható úgy, hogy közben az életszínvonal is emelhető. Naiv volt és képtelen azon a dilemmán felülemelkedni, hogy ha Marx utópiája szerint majd a legfejlettebb, legtudatosabb kapitalista országok lépnek rá a marxista "fejlődési pályára", akkor a sok szempontból elmaradott Oroszországban mennyi esélye van bármiféle működtethető realizációra?<br />
Jelcin ezzel szemben pragmatikusan felismerte, hogy az SZKP vízfeje és rendszere minden probléma alapja. Tehát ha az önállósodást igénylő tagköztársaságokkal egyetértésben egy tollvonással megszünteti a SZU-t, akkor ezzel levágta a sárkány fejét.<br />
<br />
Ebben persze az a korabeli (nacionalista) nézet is közrejátszott, hogy Oroszországnak meg kell szabadulnia az ázsiai tagköztársaságok finanszírozásának kirakatpolitikájától. Illetve a KGST-kirakattól is, amelynek jónéhány országában a SZU-nál magasabb életszínvonalat kellett fenntartani a belső békességhez.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39130592
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T11:43:05+01:00
2020-10-25T11:43:05+01:00
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró
http://blog.hu/user/117536
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39130432" class="reply_nick_218929" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39130432 );">@kewcheg</a>: <br />
<br />
Alapvetően már Sztálin el akarta engedni a régiót, de halála közbejött. <br />
<br />
Sztálin tudta ugyanis, nem tartható fenn a határvonal Európa közepén: vagy el kell menni az Atlatni-óceánig, vagy vissza kell vonulni a hagyományos orosz területi határokhoz. <br />
<br />
Ennek első lépése Ausztria és Németo. szovjet részének visszadása lett volna. Az előbbi meg is valósult, az utóbbit Amerika visszautasította. Sztálin haléla után pedig az új szovjet vezetés eleve leállította az egész folyamatot.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39130548
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T11:42:57+01:00
2020-10-25T11:42:57+01:00
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró
http://blog.hu/user/117536
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39130436" class="reply_nick_1058352" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39130436 );">@Argus_</a>: <br />
<br />
Mindenki megítélésben a szempont az, hogy feladatát hogyan látta le, nem?<br />
<br />
Logikád alapján Hitker maximálisam sikeres politikus volt,hiszen neki köszönhetően megnövekedet Lengyelország, Litvánia, Oroszország területe, plusz ma Németországnak nincs atomfegyvere. De ugye egy német vezető feladata nem az, hogy országát gyengítse és csökkentse?<br />
<br />
Ugyanez Gorbacsov esete. Mit ért el:<br />
- az orosz terület lecsökkent a XVII. sz. szintre,<br />
- 30 millió orosz idegen uralm alá került,<br />
- Oroszország elvesztette nagyhatalmi státuszát (azót imsét mgeszerezte, de ettől még Gorbacsov elvesztette),<br />
- gazdaségi összemomlás,<br />
- az életszínvonal indiai szintre esése.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39130458
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T11:06:27+01:00
2020-10-25T11:06:27+01:00
Argus_
http://blog.hu/user/1058352
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39130432" class="reply_nick_218929" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39130432 );">@kewcheg</a>: Azért tegyük hozzá: Gorbacsov nélkül a másik három cse@zhette volna.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39130432
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T10:55:44+01:00
2020-10-25T10:55:44+01:00
kewcheg
http://blog.hu/user/218929
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39129996" class="reply_nick_33378" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39129996 );">@Fue</a>: Egyetértek.Szerintem négy személynek köszönhető hogy a haldokló Szovjetunió békésen engedte el a mondott országokat: Szent II.János Pál pápa, Lech Walesa,Ronald Reagan és Mihail Gorbacsov.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39130436
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T10:55:34+01:00
2020-10-25T10:55:34+01:00
Argus_
http://blog.hu/user/1058352
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39130400" class="reply_nick_117536" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39130400 );">@MAXVAL birсaman közíró</a>: Annyira azért csak hozzáértett, hogy lehetővé tette a kelet-európai rendszerváltásokat és a Szovjetunió demokratizálódását és melleslef Putyin barátod taníttatását, karrierje beindulását és KGB alezredesi kinevezését. :)
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39130400
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T10:50:58+01:00
2020-10-25T10:50:58+01:00
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró
http://blog.hu/user/117536
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39129996" class="reply_nick_33378" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39129996 );">@Fue</a>: <br />
<br />
Gorbacsov a hozzá nem értő politikus mintapéldája.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39130098
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T10:05:37+01:00
2020-10-25T10:05:37+01:00
Történetiró
http://blog.hu/user/1312445
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen?full_commentlist=1#c39129996" class="reply_nick_33378" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39129996 );">@Fue</a>: Egyetértek! Gorbacsov fontos történelmi szerepe nehezen kérdőjelezhető meg. Bár valóban politikai naivitásról árulkodik, hogy az utolsó pillanatig hitt abban, hogy végrehajtható egy nyugatosodási és demokratizálódási folyamat a Szovjetunió egyben tartása mellett (azzal egyidejűleg), mégis elvitathatatlan szerepe volt a békés átalakulásban a nagyrészt vértelen Kelet-európai fordulatokban, illetve a hidegháborús korszak lezárulásában.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39129996
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-25T10:01:10+01:00
2020-10-25T10:01:10+01:00
Fue
http://blog.hu/user/33378
Érdekes, hogy Gorbacsovot általában bukott politikusként tartják számon, aki hamis illúziókat dédelgetett, nem sikerültek a tervei.<br />
<br />
Szerintem van egy másik, fontosabb szempont is: békésen levezényelte az országok felszabadulását. Más vezető esetén sokkal véresebben is történhettek volna a dolgok, akár a nyugattal is összetűzhettek volna, ami katasztrófához vezethetett volna.<br />
<br />
Szóval főleg magyar és kelet-európai szempontból és kifejezetten pozitívnak mondanám az egyenlegét.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39128350
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-24T21:05:07+02:00
2020-10-24T21:05:07+02:00
Disztopia
http://blog.hu/user/1316723
Sokat tanultam a posztból! Köszi!
https://tortenetiro.blog.hu/2020/10/24/kelet-europa_atalakulasa_a_hideghaboru_vegen/full_commentlist/1#c39126330
Válasz erre: Kelet-Európai átalakulási kísérletek a hidegháború alatt [17.]
2020-10-24T16:08:02+02:00
2020-10-24T16:08:02+02:00
Scriptor.
http://blog.hu/user/853358
Az 1989 előtti kisérletek - az 53-as berlini felkelés, az 56-os magyar forradalom, a 68-as prágai tavasz és a 80-as lengyel mozgalom - sorra elbuktak, ám 89 után sikerek születtek: berlini fal lebontása, békés rendszerváltások a kelet-európai országokban, romániai forradalom. <br />
<br />
Jugoszlávia és a Szovjetunió szétesése kicsit kakukktojás lett ebben az egészben, mert a nacionalista önállóságvágy kapcsolódott a régi rendszer eltörlésének igényével.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39010644
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-29T16:03:06+02:00
2020-09-29T16:03:06+02:00
Scriptor.
http://blog.hu/user/853358
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39008694" class="reply_nick_1534646" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39008694 );">@nincs1agy</a>: Nem igaz. Miksa nem uralta a spanyol trónt. A Habsburgok beházasodással szereztek jogot a spanyol trónra, amikor Habsburg (Szép) Fülöp elvette Aragóniai Johannát. De csak gyermekük, V. Károly foglalhatta el a soanyol trónt. Vagyis a felfedezések kezdetén a Habsburgoknak nem volt közük Spanyországhoz. <br />
<br />
A másik: ha az angol - francia harcok jelentéktelenek voltak, akkor a spanyol- török küzdelmek szintén. Kábé ott sem volt több csata.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39008694
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-29T10:27:58+02:00
2020-09-29T10:27:58+02:00
nincs1agy
http://blog.hu/user/1534646
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39006496" class="reply_nick_853358" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39006496 );">@ascriptor</a>: 1530 előtt Károly nagyapja, Miksa volt a német-római császár. Tehát a közép- és dél-amerikai spanyol expanzió kiteljesedése idején Habsburg vezetés alatt állt mind Spanyolország mind a Német-római birodalom. <br />
A Török Birodalommal folytatott háborúk fő hadszíntere a Földközi -tenger volt. (A magyar területek pl. csak másodlagos hadszíntérnek számítottak.)<br />
Az angol-francia háborúk a 16. században nagyjából annyiból álltak, hogy VIII. Henrik elfoglalta Boulogne-t, amit aztán később feladtak az angolok..
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39006496
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T20:06:07+02:00
2020-09-28T20:06:07+02:00
Scriptor.
http://blog.hu/user/853358
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39006390" class="reply_nick_1534646" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39006390 );">@nincs1agy</a>: Már hogyne vetődhetett volna, mikor csak 1530-tól lett közös kézben a két terület (V.Károlyéban), viszont a felfedezések fél évszázaddal korábban indultak. Ami a franciákat illeti: hogy intenzivebb háborúkat vívott e az angolokkal, mint Spanyolhon a törökökkel, szubjektív. De néhány spanyol - török összecsapást én még azért nem neveznék háborúnak.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39006390
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T19:51:11+02:00
2020-09-28T19:51:11+02:00
nincs1agy
http://blog.hu/user/1534646
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39004378" class="reply_nick_853358" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39004378 );">@ascriptor</a>: Annak tudatában, hogy a spanyolok közép-és dél-amerikai expanziója idején a Habsburg család adta a spanyol királyt és a német-római császárt is, fel sem szabadott volna vetődnie első kommentedben a gyarmatosítás terén való rivalizálásnak a két hatalom között. (Emellett persze a németeknek nem is volt közvetlen kijutása az Atlanti-óceánra.)<br />
Ami Franciaországot illeti, a spanyolok több jelentős ütközetben képesek voltak őket legyőzni Itáliában. Egyáltalán nem voltak gyengébb hatalom, holott csak a 15. század végén űzték ki a mórokat a félszigetükről.<br />
Később a 16. század során sokkal intenzívebb háborút vívtak a Földközi- tengeren a Török Birodalommal, mint amilyeneket a franciáknak kellet vívni Angliával.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39005326
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T16:54:17+02:00
2020-09-28T16:54:17+02:00
Scriptor.
http://blog.hu/user/853358
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39004902" class="reply_nick_605705" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39004902 );">@p.a</a>: Ki jön most? ... Kína!
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39004918
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T15:58:29+02:00
2020-09-28T15:58:29+02:00
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró
http://blog.hu/user/117536
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39004894" class="reply_nick_1250231" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39004894 );">@szánmonoxid</a>: <br />
<br />
Hát, nem éppen. Ez egyedül a karibi térségben történt meg.<br />
<br />
Nézz meg egy mai latin-amerikait, 80 %-ukban ott az indián vér.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39004902
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T15:56:05+02:00
2020-09-28T15:56:05+02:00
p.a
http://blog.hu/user/605705
"XIX. századra már Anglia és Franciaország birtokolta a világ két legnagyobb gyarmatbirodalmát"<br />
Anglia végül simán lenyomta Franciaországot.<br />
<br />
A XX. századra meg az USA és a SZU volt a világ ura. Ott az USA került ki nyertesen.<br />
<br />
Ki jön most?
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39004822
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T15:40:40+02:00
2020-09-28T15:40:40+02:00
Argus_
http://blog.hu/user/1058352
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39004804" class="reply_nick_257802" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39004804 );">@chrisred</a>: Szerintem meg te vagy eltévedve és most vergődsz. :)
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39004804
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T15:37:06+02:00
2020-09-28T15:37:06+02:00
chrisred
http://blog.hu/user/257802
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39004774" class="reply_nick_1058352" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39004774 );">@Argus_</a>: A jelek szerint csak neked nem tűnt fel, hogy a poszt nem hadtörténeti témákat boncolgat.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39004800
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T15:36:38+02:00
2020-09-28T15:36:38+02:00
Történetiró
http://blog.hu/user/1312445
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39004480" class="reply_nick_257802" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39004480 );">@chrisred</a>: Ne haragudj, de az az erőlködésed, hogy a korabeli Anglia egyértelműen jelentős és Európában meghatározó katonai erejét marginálod, nevetséges és szakmailag sem állja meg a helyét.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39004774
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T15:31:38+02:00
2020-09-28T15:31:38+02:00
Argus_
http://blog.hu/user/1058352
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39004480" class="reply_nick_257802" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39004480 );">@chrisred</a>: Inkább az a hozzá nem értés, ha valaki nincs tisztában azzal, hogy a történettudomány és a hadtörténészek az azincourti csatát tekintik a lovagkor utolsó nagy vizválasztójának, mert a lovagkori harcmodor végét jelentette az újtipusú ijászatra épülő modernebb hadviselés megjelenésével. Es ez az angolokhoz kötődik, mint ahogyana legelső ágyúk használata is.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39004480
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T14:44:13+02:00
2020-09-28T14:44:13+02:00
chrisred
http://blog.hu/user/257802
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39004404" class="reply_nick_1058352" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39004404 );">@Argus_</a>: Az azincourti csata messze nem számított az évszázad legjelentősebb ütközetének, főleg azért, mert alig egy évtizedre erősítette meg az angol uralmat francia földön. A franciák hosszabb távon nem jártak rosszul azzal, hogy az elavult nehézlovasságuk színe-java ott pusztult a harctéren.<br />
<br />
"Csakhogy ez egyszerűen nem stimmel, mert végigharcolta a kontinensen (1453-ig) a 100 éves háborút Európa legnagyobb országával (Franciaországgal) és a harcnak csak a legvégén maradt alul."<br />
<br />
Érdekes megfogalmazás, talán inkább azért lett vége, mert Anglia végleg alulmaradt. Mintegy kilencven évig katonailag és hatalmi szempontból dominánsak voltak, a háború utolsó negyed évszázadában meg nem, ezért minden elvesztettek.<br />
<br />
Én azt írtam, hogy a XV. század végén nem tartozott a fejlett európai nagyhatalmak közé. A magam részéről azt tekintem a hozzá nem értés és a tájékozatlanság jelének, ha valaki egyenlőségjelet tesz a XV. és XVI. század második felének Angliája között.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39004404
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T14:27:01+02:00
2020-09-28T14:27:01+02:00
Argus_
http://blog.hu/user/1058352
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39003644" class="reply_nick_257802" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39003644 );">@chrisred</a>: Az 1415-ös azincourti csata azért nagyságrendekkel nagyobb volt, mint a castilloni. Elvégre 35 ezer francia ütközött meg 5-6 ezer angollal és az utóbbiak győztek! Az évszázad egyik legjelentősebb összecsapása volt, bebizonyította az angol hadsereg ütőképességét. <br />
<br />
Te úgy tűnik arra keresel történelmi igazolásokat, hogy a felfedezések küszöbén Anglia nem volt erős, sőt kifejezetten gyenge európai hatalomnak számított. Csakhogy ez egyszerűen nem stimmel, mert végigharcolta a kontinensen (1453-ig) a 100 éves háborút Európa legnagyobb országával (Franciaországgal) és a harcnak csak a legvégén maradt alul. Amellett a XVI. századra a kontinens legerősebb flottáját teremtette meg, amivel 1588-ban szétverte a spanyol armadát. EZT az országot egyszerűen nem lehet gyengének nevezni. Vagy lehetni lehet, de az hozzá nem értés és teljes tájékozatlanság.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39004378
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T14:17:42+02:00
2020-09-28T14:17:42+02:00
Scriptor.
http://blog.hu/user/853358
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39003664" class="reply_nick_1534646" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39003664 );">@nincs1agy</a>: A legkevésbé sem "sarkított. A Német-Római Birodalom egészében véve erősebb volt mint a Spanyol Királyság, főleg a felfedezések hajnalán. Az, hogy a Habsburgok megcsipték a trónt a birodalom és Spanyolország élén is, semmi jelentőséggel nem bír. Az már igen, hogy a birodalom a rengeteg belső partikuláris érdek és széthúzás miatt nem volt alkalmas a felfedezésekre. Franciaországgal hasonló a helyzet: a XV. században nem tudott igazi egységet mutatni, a dauphenek és az uralkodók viszályt mutattak. Az összefogás és a francia abszolutizmus csak az 1600-as években lett meg és onnantól vissza is szorították már a spanyolokat. <br />
<br />
A lényeg, hogy abban a történelmi időpillanatban, amikor a felfedezések első hulláma megindult, Spanyolország volt eléggé rendezett, egységes és pacifikált ahhoz, hogy ennek élére álljon, ám mihelyt az erősebb monarchiák rendezték belső viszonyaikat, a gyarmatosítás át is csúszott kezeikbe (Anglia, Franciaország és Hollandia kezébe).
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39003664
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T12:03:09+02:00
2020-09-28T12:03:09+02:00
nincs1agy
http://blog.hu/user/1534646
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39002258" class="reply_nick_853358" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39002258 );">@ascriptor</a>: Kiindulásod az volt, hogy Spanyolország azért tudott ennyire érvényesülni a gyarmatosítás terén, mert a nála erősebb államok mással voltak elfoglalva. <br />
<br />
"miközben a nagyobb és fejlettebb Franciaország, Német-Római Birodalom és Anglia saját belső bajaival illetve az egymással vivott háborúival volt elfoglalva."<br />
<br />
Hát ez eléggé sarkított. Eleve 1520 után a spanyol trón és a német-római császári cím is a Habsburg család kezében volt. (V. Károly előtt nagyapja Miksa volt a császár.)<br />
Másrészt Spanyolország már Károly uralkodása előtt képes volt megverni a franciákat Itáliában.(Gonzalgo de Córdoba)
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39003644
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T12:00:54+02:00
2020-09-28T12:00:54+02:00
chrisred
http://blog.hu/user/257802
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39003566" class="reply_nick_1058352" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39003566 );">@Argus_</a>: A castilloni csatában, ami időben már elég közel volt Nándorfehérvárhoz, az angolok vesztesége 4 ezer körül volt száz franciával szemben. A tűzfegyverek némileg átalakították az erőviszonyokat pár évtized alatt. És akkor még elég messze volt az évszázad vége , vagyis a tordesillasi szerződés.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39003566
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T11:47:15+02:00
2020-09-28T11:47:15+02:00
Argus_
http://blog.hu/user/1058352
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39003474" class="reply_nick_257802" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39003474 );">@chrisred</a>: ... Mellesleg Azincourtnál 30 - 35 ezren voltak a franciàk.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39003528
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T11:41:43+02:00
2020-09-28T11:41:43+02:00
Argus_
http://blog.hu/user/1058352
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39003474" class="reply_nick_257802" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39003474 );">@chrisred</a>: A 100 éves háború 1453-ban ért véget épp a nagy földrajzi felfedezések küszöbén. A másik: Azoncourtnál hétszeres fölényben lévő francia sereget mészároltak le a britek. Az angol haderő Europa legerősebbjei közé tartozott.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39003474
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T11:34:18+02:00
2020-09-28T11:34:18+02:00
chrisred
http://blog.hu/user/257802
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39003434" class="reply_nick_1058352" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39003434 );">@Argus_</a>: Azincourt nyolcvan évvel korábban volt. És ott mintegy 6 ezer főből állt az angol hadsereg, míg Nándorfehérvárnál 40-50 ezres seregek harcoltak egymással. Kicsit olyan összehasonlítani a kettőt, mint Sztálingrádot El-Alameinnel.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39003444
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T11:29:32+02:00
2020-09-28T11:29:32+02:00
Argus_
http://blog.hu/user/1058352
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39002994" class="reply_nick_888861" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39002994 );">@Ződ2000</a>: Sehol nem olvastam ennek ellenkezőjét. A posztban nincs másként.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39003434
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T11:28:22+02:00
2020-09-28T11:28:22+02:00
Argus_
http://blog.hu/user/1058352
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39003024" class="reply_nick_257802" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39003024 );">@chrisred</a>: Naaaa. Azért ez barokkos túlzás. A 100 éves háborúban sokáig leverte a franciákat, birtokolva Francisország jelentős részét. Csak a harcok utolsó szakaszában vesztett. De így is Európa egyik legerősebb hadseregét és legjobb íjász-alakulatait birtokolta a XV. században.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39003100
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T10:42:32+02:00
2020-09-28T10:42:32+02:00
Makacs Folt
http://blog.hu/user/1034840
Azért Drake rendesen hülyét csinált a spanyolokból, sikerült neki végigrabolni a gyarmatokat, kincseshajókat kifosztani, néhány hajóval, ellenséges vizeken, közben másodikként körbehajózni a Földet, elsőként megkerülve a Horn-fokot.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39003050
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T10:36:11+02:00
2020-09-28T10:36:11+02:00
Ződ2000
http://blog.hu/user/888861
És ami még megér egy cikket, a Máltai lovagrend, illetve szerepük a törökök elleni tengeri háborúban. Volt egy nagyon végveszélyes ostrom valami 20szoros túlerővel a 1565-ben ami olyan fordulópont volt mint Bécs ostroma.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39003024
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T10:33:37+02:00
2020-09-28T10:33:37+02:00
chrisred
http://blog.hu/user/257802
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c38997906" class="reply_nick_853358" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 38997906 );">@ascriptor</a>: A tordesillasi szerződés időpontjában Anglia a legkevésbé sem tartozott a fejlett európai országok közé. Akkoriban még a Mátyás által hátrahagyott Magyar Királyság is jelentősebb és nagyobb hatalmi központot jelentő államalakulat volt.
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39002994
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T10:28:09+02:00
2020-09-28T10:28:09+02:00
Ződ2000
http://blog.hu/user/888861
Még egy apró gondolat: lehet más törit tanítanak manapság, de Németország és Olaszország meglehetősen friss képződmény, nemhogy módszeres gyarmatosítás, de még egy egységes közös hadsereg is elképzeletlen lett volna akkoriban (akár egy hadjárat erejéig is).
https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot/full_commentlist/1#c39002948
Válasz erre: Amikor két ország felosztotta az egész világot [16.]
2020-09-28T10:21:33+02:00
2020-09-28T10:21:33+02:00
Ződ2000
http://blog.hu/user/888861
<a href="https://tortenetiro.blog.hu/2020/09/26/amikor_ket_orszag_felosztotta_az_egesz_vilagot?full_commentlist=1#c39002470" class="reply_nick_70358" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 39002470 );">@apro_marosan_petergabor</a>: Amit írsz, jól hangzik de alapjában véve téves szinte minden mondata.<br />
<br />
A törökök egy rablógazdságot építettek ki, sosem volt gazdasági alapjuk, és addig tartott amíg a hódításokon fel nem éltek mindent (lásd még, Szovjetunió). Olvasmányaim alapján nekem az jött le, hogy Földközi Tengert a hódításra alkalmas hadi flotta helyett inkább a berber kalózok használták gazdasági tevékenységre.<br />
<br />
Amerika meghódítása sosem volt lehetőség számukra.<br />
<br />
A spanyol / portugál gyarmatosítás sem különbözött sokban a török rablógazdaságtól (szerintem a francia sem). Az övéké is rablógazdaság volt, ami az erőforrások elvétele melett nem kínált gazdasági felemelkedést, így a birodalom a gyamratokkal együtt süllyedt a mélybe, és ebből Dél Amerika azóta sem jutott ki. A Spanyolok megerősödése talán hátráltatta a török előretörést ami gyengítette is a török birodalmat, mert csökkent a préda amiből fegyverkezni tudtak volna.<br />
<br />
A nagy különbség a brit megközelítésben a gazdasági integráció, de ebben nagy szerepet játszott a népesség expanziója és az is hogy sokkal szervezetlenebb társadalommal bírtak az észak amerikai vagy az ausztrál gyarmatok. <br />
<br />
Az általad említett dél amerikai vezetők nem annyira az alkalmasság hanem a választóbázis miatt váltak vezetővé, volt arrafelé kommunista forradalom, junta és még egy sor visszahúzó tényező, összességében pedig sosem sikerült beintegrálni a régiót a világgazdaságba, a nyersanyagok exportján túl (miközben az angol modellt követő országok annak élmezőnyébe kerültek). <br />
<br />
A brazil gazdaság a méretén felül nem sok mindent tud felmutatni. Mexikót a korábbi amerikai kormányintegrációs törekvései (lásd NAFTA) indították meg előre az iparosodásban, sajna ezt (is) most Trump rendesen el fogja qrni.